Some image

London 2016 Dag 3

London vaknar till liv. Kameran med stativet stod redan uppe, så det fick bli några bilder till nu på morgonkvisten.
Våning 13, utsikten var direkt inget att klaga på. Klockat 06:10, smutsiga fönster, men det är utsikten, lampor i gryningen ni skall beskåda 🙂

ABT_6895

Minuten efter. Lite smutsiga fönster, men det bjuder jag på 🙂

ABT_6896

Desto närmare Hyde Park man kommer så dyker joggarna upp…

ABT_6903

Förmodligen två som gruvar sig 🙂 Ja ler dom?

ABT_6904

Den här dagen vart det mest sightseeing via buss. Utsatt sträcka går runt i London hela dagarna fram till klockan 17:00, så man kan kliva av lite och lite där eller kliva på… Vi hade löst för 2 dagar. Via öronsnäckor berättas det vart man är osv.

ABT_6921

Taxibilar finns det gott om i staden, tillika de två vånings bussarna. Det finns närmare 21000 taxibilar som trafikerar Londons gator. De ställer hårda krav på karossens dimensionen, svängradien och likaså driftsäkerheten. Därför kör alla chaufförer samma specialbyggda fordon. Märke: År 1958 lanserade Austin Motor Company den modell som än i dag är den vanligast förekommande taxin i London: FX4. Det hann gå nära 40 år innan ett alternativ kom – 1997 ersattes FX4 av den nästan identiska LTI TX1.

ABT_6929

Det finns en otrolig historia bland alla husen.

ABT_6934

Själv så gillar jag skarpt arkitekturen i staden.

ABT_6947

I stort sett var man än tittade, nog såg man en buss alltid 😉 Dubbeldäckare är en buss med två våningar. Den mest kända modellen är antagligen Routemasterbussarna i London. Dessa går inte längre i reguljär trafik, utan numera bara på två så kallade Heritage Routes i centrala delarna av London. Begagnade exemplar av Routmaster har sålts till bland annat Sverige.

ABT_6956

Det här gillar jag skarpt, man behåller ytterfasaden vid renovering, stagar upp den före innan det som finns innanför rivs ut. Gammalt men ändå i ny tappning 🙂 Tala om att bevara!!!

ABT_6975

Gillar byggkonsten starkt 🙂 Sedan har staden ju några år på nacken…

ABT_6983

Ett underbart bygge igen…

ABT_6989

En bil som jag vill framstå som typisk för England. Påminner mig alltid om John Cleese (Ursäkta vad är klockan) Och Mr. Bean 🙂

ABT_6993

Bussen passerar Piccadilly Cirkus.

ABT_6996

Det här vart jag lite fundersam på… Det är en byggnads ställning, likadan man bygger i Sverige, den kallas Burton. Jag bygger ställning själv då och då vid mina byggen men lägger märke till en sak, de är så detaljerat noga och snyggt byggda! Så jag tog frågan med en fullfjädrad ställningsbyggare här hemma. Mattias säger att man går sju år som lärling i England. Jag har gått en dags utbildning och får bygga 8 meter högt står det på mitt certifieringskort 🙂

ABT_7030

Stilren och vacker byggnad igen 🙂

ABT_7036

Det här är en bil som kör både på land och vatten, den kallas för amfibiebil, jag hade sett det på någon reklam före bara…

ABT_7051

Jag visste inte om att jag hade förevigat den i vatten… Här fick jag äntligen se den i Themsen också 🙂 Vid en uppzoomning dök Miranda upp mitt i bilden… Så nästa gång så…

ABT_7306

Poliser finns det gott om i staden, de åker runt, runt i såna här piketbussar fullastad med ordningsmän. Dom här två var inte tillsammans, de delade på sig strax efter…

ABT_7061

Finns ju en del kända avbilade på staty…

ABT_7077

Amiral Nelson tex.

ABT_7078

Det finns helt kort och gott, hur mycket som helst att titta på 🙂
Samtidigt berättar en röst i hörlurarna om stadens historia. Tyvärr med sladd och när man står upp eller sitter flaxande runt på en öppen två däckad buss kan ni väl förstå att sladd-bundna öronsnäckor ej går att ha 😉 Annars var dom rosa och fin med bra ljud.

ABT_7087

Kyrkor fanns en hel del ja… Flertalet stod under renovering också.

ABT_7099

Stora klockar finns lite här och där…

ABT_7125

London Eye är en upplevelse för sig själv. Jag åkte det inte denna gång, men det första min bror sa när vi diskuterade vad vi skulle planera inför statsbesöket var att just få åka London ögat. Annars sitter man 170 meter över marken och har cirka 4 mils utsikt i alla väderstreck.

ABT_7137

Det är rätt mäktigt att sitta där upp i sin glaskupa.

ABT_7248

Här ska vi till att åka över London Bridge. Den nya delen bakom är heller inte fy skam 🙂

ABT_7172

Tornen är mäktiga på brodelen.

ABT_7191

Themsen delar ju London som ni vet och här ligger den vackra HMS Belfast förankrad som museum.

ABT_7196

Towern
Huvudbyggnaden, White Tower uppfördes 1078 i romansk stil av Vilhelm Erövraren, som lät befästa platsen redan 1066. Dess vaktstyrka kallas Yeomen Warders, men går i folkmun under benämningen beefeaters. De bor tillsammans med sina familjer på Towern, och det är drygt 100 personer som är bosatta på Towern idag. Nästan 2,5 miljoner människor besöker borgen varje år. I Towern hålls även en grupp tama korpar. Det sägs att när de flyttar går riket under, så för att förhindra en sådan katastrof har de blivit vingklippta.

ABT_7215

Bron på håll.

ABT_7217

Vid Themsens strand.

ABT_7228

ABT_7235

Ett gäng paddlare i farten 🙂

ABT_7270

Här hade vi hoppat av en stund och är nu åter på bussen, jag tror vi åkte i stort sett två varv denna dag.

ABT_7282

Klockan på Big Ben.

ABT_7283

Broar finn det ju många av 🙂

ABT_7288

Trafiken är en gåta för sig själv, men mc är det smidigaste sättet att förflytta sig anser jag 🙂

ABT_7294

ABT_7322

Nu var det dags at kliva av igen 🙂

ABT_7339

Vakt i rörelse på palatset.

ABT_7350

ABT_7359

De som inte var så intresserade av Buckingham Palace kunde se på annat utanför 🙂

ABT_7363

Den här bilden fick jag inte in någonstans… men det är vid en del av Hyde Park.

ABT_7360

Här går vi från Palatset, igenom Hyde Park, jag mäter ett träd 🙂 Här inne råder ingen trängsel för parken har en yta på 1,4 km²

ABT_7371

Det här bageriet låg ett stenkast från vårat hotell, nu var det öppet 🙂 Naturligtvis vart det en påse bakelser upp på hotellrummet.

ABT_7372

Vi satt i kvällssolen på våning 26 och smaskade i oss och njöt av utsikten, vilade våra trötta ben och fötter 🙂

ABT_7373

Bilarna utanför såg ut som myror 🙂

ABT_7374

3 svar till “London 2016 Dag 3”

1. Ingen dålig bildserie, kul att kolla in det man känner igen och det som är nytt. Att bo däruppe och ha stan för sina fötter är ju inte helt fel!
    /kiki

2. Jahadu, här måste jag ju också gå tillbaka i dina inlägg och kolla var du bodde för den utsikten är helt fantastisk!
    Sightseeingbussen har jag aldrig åkt, men så har jag ju varit i London ungefär hur många gånger som helt. En stad man inte kan tröttna på, eller hur?

Svar: Kolla uppe i headern, där ligger en mapp om London 2016 🙂
    Bussarna är ju bra så man kan kliva av och på liksom hela dagen. Min sambo har ju nyopererat knä som vi tog hänsyn till. Tröttna på London, aldrig! Jag har så mycket mer jag vill se där 🙂