Some image

Rörelser bland vatten och luftrum.

Eller flyg och sjöfart hit och dit 🙂

Airbus A320-251N går inför landning på bana 34 Sundsvall-Timrå Airport, samtidigt håller FRI SEAN 130° ut ur bukten med en fart på 5,6 knop.

Någon minut senare startar TF513/BRX5135 på väg till Bromma.

Vad de här var för filurer som flyger norrut utan spårning vet nog bara försvaret. alternaiv att det är en utländsk makt som flyger med stöd av det mindre planet… sanningen får vi aldrig veta.

4 svar till “Rörelser bland vatten och luftrum.”

  1. Nu har antalet landningsbanor på Sundsvalls flygplats ökat till 34… Arlande har fortfarande bara tre landningsbanor. Är impad över din kunskap om flygplanen som landar i ”Timrå-hockeyland”, å bilderna lyckades du verkligen med:-)

    Svar: Jadu BP! Jag var ute hela dagen igår igen tills det blev mörkt, hade bla systemkameran nära mig hela tiden allt för att leta objekt som faller på liksom, jag missade en havsörn som satt på en sten i vattnet där svanarna var förra veckan så nu var jag laddat till tusen, du skulle bara se när den fällde ut vingarna och flaxade iväg, jag uppskattar till 140-160 cm kanske… Så då händer det ibland att man fångar något kul på bild 🙂 Jag började med att byta en fjäder på min dotters bil som var av och lät lite då hon svängde, missförstånd vid beställning så den andra kommer till veckan. Till flyget: Som liten flög jag med min far och även farsans kamrat, vid 20 års åldern jobbade jag åt en arbetsgivare som också flög. Så jag har varit med på många spaning på brand. Brandflyg kallas det, en pilot ska ha x antal flygtimmar / år för att få behålla flygcertet som det kallas. Om det finns idag vet jag inte… men man har en oerhörd sikt uppe från luften. Nu till dina banor: Arlanda har 6 st banor. Eller det heter så på just hur man landar och startar. En heter 26 o 80, den andra heter L 01 respektive R 19. Den tredje heter R 01 respektive L 19. De ligger kort och gott i väderstrecken, därav banorna uppe vid mig heter 16 respektive 34. Farsan hatade alltid att landa på bana 16, farsan var rädd för att störta i havet. Ja det hela är en liten förvirring men inte för en flygkapten, tänk dig om det inte fans föreskrifter hur man får order att landa? Ett flygplan startar alltid i motvind och landar även i motvind så gott det går. Allt för säkerheten. Som yngre gjorde jag min värnplikt som flygplatsbrandman. 345 dagars tjänstgöring därefter repitioner… Först var man på grundutbildning på Arlanda. Därefter vart man utplacerad eller fick söka. Arlanda var väl tur att man inte fick vara kvar på egentligen för man skulle kunna alla plans passagerarantalet, bränsle, och nödutgångar… Jag minns inte hur många plan som besökte Arlanda just då året 1980… Säkerheten är mycket hög på en flygplats. 747, DC9 Fokker 400 var ju de vanligaste… Det var skriftliga prov på sånt. Boeing 747 är ju så hög så där skulle en brandbil vara med som mellanplan vid utrymning, jag övade bara så en gång… släckläran var störst men även tekniska detaljer som viktigt hur vi ställde upp bilarna var vindriktning. Jag vart tillfrågad rätt fort att fortsätta på Midlanda… Då vart det ju närma hem också… Luftfartsverket var ju min arbetsgivare liksom så det vart väl billigare också med resor. Säkerhet på Arlanda: Vi fick lära oss köra brandbil överallt, som i terräng som bland stationsbyggnaderna, vi skulle kunna alla taxibanor som överfarter… nu fanns ju kartor i bilarna och nu gjorde jag en incident faktisgt: Vi var vid branddammen och jag var chafför just då, och man skulle ha kontakt med flygledar tornet hela tiden, jag skulle åka tillbaka till brandstationen och stod vid södra x:et och begärde att få åka över. Nähädu grabben du står vid … jag tittade på lathunden och återkom: Brandbil 106 ansöker… Rätt var det var vid en lucka i trafiken ropade tornet upp. Brandbil 106 klart att passera. Radiokommunikationen med tornet är A och O. Vi hade ju fått lära oss skräckexempel hur det kunde gå… en brandbil kom körandes och mötte ett plan i dimman de fick omedelbart svänga av taxibanan. En rolig grej som hände mig på Midlanda: Vi hade en bandvagn som var utrustad med 2 brandmän och massa bårar + släckutrustning som slang, den tog sig fram mycket bra i terräng som du förstår… Hursomhelst var de ute på övning och bandet höll på att kränga av på norr… de ropade in till mig och bad mig komma ut med ett nytt band och byta för det hade blivit en skada… jag tog en Saab med släp bad två kollegor följa med och sitta på huven för det är mycket sand däruppe och framhjulsdrivet är ingen bra kombo. Jag tog mig fram och insåg att bandet skulle hålla hem till brandstationen där bättre resurser finns. Jag tog på mig att köra hem den så de andra kollegorna fick ta Saaben med släpet och bandet + alla vertyg jag plockat med… hursomhelst tänkte jag att åka runt skulle utsätta bandet egentligen… så jag ropade upp till tornet: Bandvagn 112 till tornet kom: ansöker om att få åka på bana 16 in till brandstationen kom (en brandstation är belägen mitt på banan) Tornet kontrade direkt: Ledsen grabben, vi vet vad du håller på med så åk runt. Friskt vågat hälften vunnit 🙂 Klart att BV åker runt… svarade jag. Och bandet höll hem och byttes inomhus 🙂 Flygplanen och båtarna hittar jag på appar i smartphonen… Jag har en kompis som har sitt föräldrar hem kvar på Gotland, vi satt och surrade i telefonen då jag följde honom i 28 knops fart från/med Destination Gotland… titta ut till höger Thomas ska du få se en 3 mastare nu, ja jäklar du svarade han. Vad jag glömde säga: Knäpp en bild…

  2. Tusen tack för den utläggningen modell XXXXXL. Kan inte säga att jag blev så mycket klokare, men jag förstår ju att med din spännande bakgrund så är du aningen ”arbetsskadad”;-)
    Ville veta vad det är för flygplan i andra bilden. Googlade TF513/BRX5135 och det enda jag fick upp är dina foton. Snacka om att vara överst på Google’s prioriteringslista:-)

    Svar: Vad är Google jämnföra med nacka144.se 🙂 Tänk bara banornas väderstreck.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *