Some image

Jag vägrar ställa mig i ledet… – Orsakulla undrar 11 oktober.

Alla när jag växte upp snackade bara om Volvo Amazoner, jag vägrade ställa mg i ledet liksom.

Jag såg en annons i ortens blaska och tog med mig farsan samt en kompis till honom, stoppade 7500:- i fickan och vi åkte till bilförsäljningen. Väl där gick jag fram till den röda fina bubblan av årsmodell 1970 i utställningshallen på Toyota och tittade, jodå den såg bra ut. En försäljare kom fram och ja som dom gör… jag tar den sa jag! Men ska du inte provköra? Jag vred mig lite och sa: Nej tack det behövs inte, far log och försäljaren sa en gång till: Du skall väl provköra? Då tog jag upp min gröna övningskörningsskylt som jag haft innanför jeansjackan och visade upp. Du ska nog inte provköra sa säljaren 🙂 Farsans kompis Carl-Axel satt bredvid mig när vi åkte därifrån, och far körde sin bil hem.

Jag hade inte börjat körskolan ännu… för detta var tidigt på sommaren.

Hur som helst, motorn åkte isär nästan på en gång, kompisen Tommie jobbade då på Berners tunga fordon som mekaniker och hade en kollega som hade köpt ett komplett trim kitt till lika min motor som aldrig användes. Detta hade jag givetvis koll på innan jag köpte bilen. Nu kunde mitt bygge av motor börja.

Nu återstod körkortet då bara. Första lektionen var då var en dubbellektion som det hette. Jag fick starta i en brant backe (för jag hade beskrivit kanske lite kaxigt att jag kunde minsann köra bil) Och detta var i Wivstas brantaste backe.  Detta var nu på laglig tid… Körläraren som bara var semestervikarie, en annan kompis mormor, Margit tog mig runt i staden på alla möjliga vägar… när hon sen påpekade vid avslutet sa hon: Du har just nu gått igenom hela kör programmet vart man ju lite stolt. Att jag inte körde upp på 18 årsdagen vart en annan sak, det uppstod en liten komplikation inom familjen… jag och min dåvarande flickvän flyttade ihop så vi renoverade en lägenhet som tog tid på kvällar och helger (tapetsering av 2 rum och kök, med en massa målning av skåp o lådor och tak ja ni vet) jag avbröt mitt körkort liksom. Men två månader senare åkte jag buss för sista gången 🙂

Jag fick väl köra en 5-6 lektioner, en långkörning ingick ju och jag hade mycket svårt för stadstrafiken… man var ju en lantis. Jag fick i stort sett bara öva där. Jo så fick jag alltid köra hem med Leif (trafikläraren)  för han bodde åt samma håll. Eftersom jag kört så lite omkring i staden hade jag svårt att hitta på uppkörningen tog minst två vägar fel osv sa uppkörningsmannen hittar du tillbaka till TSV över Haga? Vart ligger Haga svarade jag 🙂 Men jag körde bestämt hela tiden, var inte feg liksom. In på TSV och parkerade och gav över nyckeln till mannen (man skulle ju vänta på att parkeringen var godkänd) men jag tänkte han kuggade mig för att jag inte hittade liksom. Då sa stenansiktet när han fick nyckeln -Godkänt!

ASS 919 där vi bodde. Jag tvivlar på att jag hade körkort här när denna bild fångades.

Naturligtvis monterade jag på extraljusen själv.

Första julen med körkort som var typ 10 dagar gammalt och bränslet kostade 1.60 kr / litern gick resan till Västerås en sträcka på 40 mil typ.

Där fanns ju knappt ingen snö i söder 🙂 Det vita luftintaget var för att ge motorn bättre kylning. Trim ljuddämparen kallas ormbo. Det gick liksom som ett extrakto avgasrör. Speciellt utformat runt en oljepump med filter som inte heller fanns på dessa motorer. Motorn skulle ”andas” med maximal luft.

Den här bubblan ägde jag i 1,5  år ungefär… killen som köpte den körde i stort sett full gas jämt. Jag fick renovera motorn två gånger (svänghjulet satt inte fast helt enkelt, bytte vevaxel en gång ) Det var mycket kul att köra denna bil, vi åkte ifrån Volvo Amazoner tex. Jag minns en gång då en kompis i just en Amazon och skulle ta sig förbi mig på motorvägen… men han fick släppa 🙂 Jag uppskattar att jag hade typ 90-100 hk i denna bil. Detta är ingen merit men hastighetsmätaren kunde inte tala om farten…

När jag skulle göra lumpen köpte jag tillbaka denna bil till slut med motorn i en påse. Helgen innan jag skulle rycka in köpte jag en motor original av en annan kompis (Dennis) för 500:- Jag ställde av min Ford Granada 2.6 med V-6 motor, det finns ju något som heter ekonomi. Då hade man 15:- i ersättning / dag i början och jag skulle ligga inne i 345 dagar. Naturligtvis steg ersättning under tiden till 30:- och till 45 efter 300 dagar… Nu gick det ingen nöd på mig för jag fick jobba hur mycket som helst på verkstaden då jag var hemma som på helger ibland

Trimgrejorna sålde jag för 1000:- i ortens blaska på annonsen under. Kom ihåg att detta var året 1979. OBS inte mig mina grejor på urklippen men liknande (urklipp från mitt tidnings album)

Min fösta Bubbla ägde jag två gånger 🙂 Motorer har alltid varit en del av mitt liv.

Det är vad Orsakullan undrar i sin Bloggutmaning 11 oktober.

 

4 svar till “Jag vägrar ställa mig i ledet… – Orsakulla undrar 11 oktober.”

  1. Så kul. Vi har nog kommenterat detta förr om åren men: Min första bil var en exakt likadan VW 1500 i den där orangeröda lacken. Nu blev det aldrig ormbo och annat pimp, men extraljus monterade jag givetvis. Jag köpte den i mars 1974, ett par månader innan jag fick körkort. Reg:nr GER 107.

  2. Måste också säga att den där orangeröda lacken på 1970 modellerna var nog inte så vanlig. Jag har genom åren inte sett många av dem.

  3. Hahaha! En härlig story! Så kul att du inte ”föll för trycket” utan stod på dig med Folkan. Min andra bil var också en bubbla, fast en 1300. Under vintern fick jag demontera batteriet varje kväll och ladda det, annars var det kört. Roligt att minnas. Kul var det dock inte;-)

Lämna ett svar till Tony Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *