Vikt för mig betyder kilo. Därför blir många kilon tungt…
Tänk bara vad denna plog ska väga!
Hela ånglok är från år 1917, med en tjänstevikt på 83,6 ton.
Viktfördelning på axlar.
Kol för 5,2 ton får plats.
Eller vad sägs om vattenförrådet… bara det blir 14 ton.
Fler som tolkar: Vikt Gems Weekly Photochallenge 2018
Ja det är VIKT…igt att de finns och att de fungerar. De värd värd sin VIKT i guld.
Ha en toippen dag. Kramelikram
Tala om tungviktare!
Svar: Japp 🙂
Och där kom det vackra loket igen – tack för det! 🙂
Härlig tolkning 🙂
Svar: Tack Ama! Jo en fick tillfälle att klämma in det igen.
Fint gammalt lok du hittat, det var väl ett liknande som de körde med för någon veckan sedan mellan Norrköping och Stockholm – en resa som blev 100 år försenad pga urspårningen vid Getå. Fint bidrag!
Svar: Tack för den infon! Jo det stämmer, det var ett liknande ånglok. En mycket tragisk tågolycka en av de strörsta i Sverige där 42 människor miste livet. Det var samma tåg som gick och tom stannade på platsen för en tyst minut.
många kilon blir det 🙂
Svar: Japp 🙂
Wow … vilket snyggt lok!
Det är riktiga tungviktare minsann!
Kram, Ingrid
Vikt betyder faktiskt kilo för mig med, även om mina bidrag till temat var betydligt mera lättviktiga än dina;-) Härliga bilder som är helt perfekta till temat:-)
Svar: Tack BP! Åja betong är inte att förkasta.
Himmel vilken vikt på loket, att de ens tog sig fram. 🙂
Svar: Ja det man fundera på… jag hsr sett det i drift för många år sedan på håll, då drog det två-tre personvagnar till en marknad utanför Sundsvall. Och läst om i dagstidningen att det skulle åka den sträckan…
Flott tolkning.
Her er vekta storl
Svar: Tack så mycket!
En riktig tungviktare det där!
Snygg bild på det fina loket!
Svar: Tack Beppan! Jo lok väger en hel del…
Hej, måste rodnande erkänna att trots att jag stött på ordet flertalet gånger så förstår jag inte innebörden av ”tjänstevikt”. Vems tjänster? Ähum, här blottar jag verkligen min okunskap men kontrar med att loket var fantastiskt vackert. Vi har ett lokmuseum nära oss, i Grängesberg. Men jag o motorer är ingen höjdarkombo så jag har inte varit där. Tack för finfin tolkning
Svar: Tack Paula! Enkel förklaring om tjänstevikt för en bil tex, man tar den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, vatten samt föraren. Alla kan inte ha samma intressen för motorer o så…
Du körde tågbilder igen, men jag gillar dom verkligen. Sista bilden på vattenmätaren fick du till, grym vinkel.
Svar: Tåget fick åka en sväng till när jag ändå hade vikten inne 🙂 Vattenmätaren hade jag lite tur på, studerade länge vad det var från olika vinklar liksom… så det föret när jag läste först på skyltarna i datorn. Jag tänkte jag tar tio minuter bilder där på min kafferast som då uteblev…
Ja, har var det inga lättviktare och att prata om vikten är ju ganska populärt bland oss människor, även om den inte går upp i ton så är det några kilo hit och några kilo dit som inte sitter rätt. Men här är det rätta vikter för att allt ska fungera. Snygg tolkning.
Svar: Tack Margareta!