Some image

Vilken syn, lilla julafton, plätt som en lätt.

Chevy small-block never die 🙂

Chevrolet Small block är en typ av små V8-motorer tillverkade av Chevrolet. Den första motorn lanserades 1955. Flera motorer med olika slagvolym har tillverkats, bland annat 262, 265, 283, 302, 305, 307, 327 350, och 400 kubiktum. Inom rätt produktionsår för motorerna kunde man få sin Chevrolet utrustat med i stort sett vilken motor man ville. Motorerna var inte bundna till särskilda modeller utan kunde beställas som så kallad ”option” (tillval) precis som med dagens bilar.

262
Denna motor har en borrning på 3,67 tum och en slaglängd på 3,10 tum. Den monterades i följande bilar:
Chevrolet Monza (1975-76)
Chevrolet Nova (1975)
Checker A11E (1980)

283
Denna motor har en borrning på 3,875 tum och en slaglängd på 3,00 tum. Den tillverkades mellan 1957 och 1967.

305
Denna motor har en borrning på 3,736 tum och en slaglängd på 3,48 tum. Den tillverkades mellan 1976 och 1992. 305:an monterades bland annat i följande bilmodeller:
Chevrolet Camaro
Chevrolet Caprice
Pontiac Firebird

307
Denna motor tillverkades mellan 1968 och 1973. Den har en borrning på 3,875 tum och en slaglängd på 3,25 tum. 307:an monterades bland annat i följande fordon:
Chevrolet Chevelle
Chevrolet Impala
Chevrolet Camaro
Chevrolet Caprice
307cui motorn är för övrigt den mest bränsleekonomiska gm har producerat

327
Denna motor har en borrning på 4,00 tum och en slaglängd på 3,25 tum. Den tillverkades mellan 1962 och 1969. Motorn monterades bland annat i följande bilar:
Chevrolet Camaro
Chevrolet Impala 1967 SS
Chevrolet Corvette
L30 327 275 hp V8 (327 cu. in.)275hk @4800rpm. 327:an fanns även med 300 hp 350 och 375 hp Även en 327 cui motor med 235 hk fanns tillgänglig 1969, denna hade en snällare kam och något mindre förbränningsrum.

350
Denna motor lanserades 1967. Den har en borrning på 4,00 tum och en slaglängd på 3,48 tum. 350-motorn har bland annat monterats i följande fordon:
Chevrolet Camaro
Chevrolet Nova
Chevrolet C/K Truck
Även i min båt 🙂

400
år:1970–1981
storlek: 400 cu in (6.6 L)
Power: 150 hk (112 kW)-265 hk (198 kW)
Borr and Slag: 4.125 in × 3.75 in (104.8 mm × 95.2 mm)

För övrigt

Min kompis Hans han tog en 400 vevaxel bearbetade om den, monterade den i sin 350-motor, då blev det en
383 kubiktum därefter monterades den ned i hans El Camino -70. (jag måste leta fram bilder ur mitt arkiv)

Glöm nu inte att se filmen om renovering 😉

10 svar till “Vilken syn, lilla julafton, plätt som en lätt.”

  1. ojoj har ingen koll alls på sånt behöver typ hjälp med allt 🙂

    Svar: Detta är inte enkelt, det ser ut så på filmen ja… Mycket av den noggranna ihopsätningen är inte med heller… Uppmätning av många detaljer är inte heller med. Men filmen är bra gjord!

  2. Fin förklaring över cubic inches!

    Svar: Tack! En liten lustig detalj… Jag fann ett anteckningsblock jag gjort uträkningar i för mer än 25-26 år sedan häromdagen… Borrning x slag… Just för att räkna ut cu. Jag har bearbetade lite block/kolvar/topplock till kompisar, och skulle bygga en egen motor till en båt… Nu är jag inne på samma linje igen… Därav åkte mitt anteckningsblock fram. Jag är maskinbearbetere i grunden.

  3. Snygg film. Inspelad i ditt garage?

    Svar: Ja filmen är läcker 🙂 Det var en kompis som hade den på facebooken, jag har länkat den från ursprungliga adressen från You Tube. Det är inte från mitt garage men jag har jobbat med många liknande maskiner, jag har kunskapen 🙂 Bara tills för mindre än två år sedan sålde jag honingsoljor och slipvätskor som synns på filmen 🙂

  4. Har renoverat en del bilmotorer i mitt tidiga liv, dock ingen V8 och så där snabbt har jag aldrig jobbat. Kul film!

    Svar: Ja filmen är riktigt kul 🙂 Modernt sätt att göra film på idag när tekniken är så enkel 🙂 Men det är mycket jobb bakom den. Att rikta in motorblock och topplockena tar tid likaså styrning till alla 16 ventiler… I dom här topplockena får man rikta in varje ventil separat mot sätet. Maskinerna är inte främmande för mig. Jag har jobbat med liknande i hela mitt liv. Bara tills för mindre än två år sedan sålde jag honingsoljan och slipvätska till många motorrenoverare 🙂 Man såg honingsmaskinen lite på vevstakarna. Bara för att skryta startade jag min karriär som rundslipade 🙂 Så jag har bearbetat mycket sånt här i mina dagar… Värsta jobbet jag gjorde var att fräsa, svarva och balansera 8 st Ford kolvar som skulle tippas ned i en Chrysler 340 som blev 360 cu sedan. Jag började med att tillverka en jigg på 100 delens tolerans. Alla 8 kolvarna blev på 100 delen höga, snudd på 1000 delar också för den delen. Jag fick ta bort nedtill på kolven och fräsa ur inuti typ. Topplocket eller topplockerna var det också lurigt med, planar man bort som i detta fall 1,5 mm för att på rätt kompresionsförhållande till längden på kolvarna du vet ju motorn är ju i vinkel. Så då måste man ta hälften mot insuget annars passar inte insuget… Kompisen skulle ju åka dragracing 🙂 När motorn var ihopsatt och runtdragen med gubblera så kom han tillbaka med kolvarna och jag fick fräsa ur några tiondelar till för ventilernas utrymme för säkerhet. Någon ventiltallrik gav ett märke i kolvtoppen där jag bearbetat. Motorn blev mycket lyckad 🙂

  5. Jobbar dom på ackord 🙂

    Svar: Modernt sätt att visa upp filmer numera 😉 Dom här motorerna ser i stort sett likadan ut sedan 1955 😉 Så skruvar man i dessa kan man det i sömnen 🙂 Inlägget skulle starta med att det är välrdens mest serie tillverkade motor… Men det är Big Block som är det och den är på 400 cu och uppåt. Jag håller på lite ev fundera att modifiera en sån här motor till min båt…

  6. En gång i forntiden gick jag en så kallad inbyggd verkstadsskola för bilmekaniker. Efter examen hann jag meka yrkesmässigt i cirka 6 månader innan jag gick vidare till andra jobb. Men privat fortsatte biljobben ganska många år, ofta under ytterst primitiva förhållanden. Minns bland annat en Volkswagen bubbla där en ventil hade lossnat och tuggat sönder kolven och misshandlat topplocket. Jag skaffade en begagnad kolv från skroten och satte dit nya kolvringar. Så långt, lätt som en plätt. Men det här var ett lågbudgetprojekt, så att leja för att fräsa bort graderna på ventilsätet var det aldrig tal om. Istället lånade jag en brotsch och sedan brotschade vi (jag och bilägaren) ventilsätet en hel natt med en betongklump som tyngd för att skapa tryck mot sätet. Hur brotschen såg ut efteråt har jag nog förträngt, men ventilsätet blev snyggt. En ny ventil blev vi tvungna att köpa, men den gick lätt att slipa in efter det mödosamma grundjobbet. 5000 oklanderliga mil senare såldes bubblan vidare och har den inte skrotats sedan dess så bubblar den säkert vidare någonstans:-)

    Men du – en V8 i båten låter häftigt. Då är det ingen vanlig eka vi talar om?

Lämna ett svar till Oliver Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *