Some image

Min första bil.

Man hade fått köra fars Oplar i några år, man var bara 15 år då far lärde mig att köra bil på ett industriområde… eller egentligen ska jag gå en historia längre bak i tiden. Far hade en högerstyrd grön VW folkabuss, han ordnade en ratt till mig som han monterade in på vänster sida, så en vacker dag då vi åkte genom Wivsta centrum… jag kan ha varit typ 3-4 år så duckade/kröp ihop far och jag stod då där och styrde liksom med huvudet lite över ratten. Det gick några dagar kom far hem och berättade att ortens länsman hade gett farsan en utskällning. -Pojken din var ute och körde bil!!! Min far var mycket nöjd vill jag lova. Far var en riktig äventyrare som mor alltid poängterade för mig i många år, och ni förstår väl att hon la till: Att jag var lik då man fick en utskällning för något man gjort eller ställt till med.

Jag fick en övningskörningsskylt säkert då jag var bara 15 år, jag var lång och fick börja köra hem från industriområden då. Jag minns faktiskt inte åldern när man fick börja köra lagligt.

Hur som helst min kompis Tommie fyller i januari och jag i augusti… han skaffade sig en VW Bubbla direkt (hans far ägde en trafikskola) Jag blev så imponerad av denna Bubbla att jag själv införskaffade mig en.

Jag såg en annons i ortens blaska och tog med mig farsan och en kompis till honom, stoppade 7500:- i fickan och vi åkte dit. Väl där gick jag fram till den röda bubblan av årsmodell 1970 i utställningshallen på Toyota och tittade, jodå den såg bra ut. En försäljare kom fram och ja som dom gör… jag tar den sa jag! Men ska du inte provköra? Jag vred å mig lite och sa: Nej tack det behövs inte, far log och försäljaren sa en gång till: Du skall väl provköra? Då tog jag upp min gröna övningskörningsskylt som jag haft innanför jeansjackan och visade upp. Du ska nog inte provköra sa säljaren 🙂 Farsans kompis Carl-Axel satt bredvid mig, och far körde sin Opel hem.

Jag hade inte börjat körskolan ännu… för detta var tidigt på sommaren.

Hur som helst, motorn åkte isär nästan på en gång, kompisen Tommie jobbade då på Berners tunga fordon som mekaniker och hade en kollega som hade köpt ett komplett trim kitt till lika min motor som aldrig användes. Detta hade jag givetvis koll på innan jag köpte bilen. Nu kunde mitt bygge av motor börja.

Nu återstod körkortet då bara. Första lektionen var då var en dubbellektion som det hette. Jag fick starta i en brant backe (för jag hade beskrivit kanske lite kaxigt att jag kunde minsann köra bil) Och detta var i Wivstas brantaste backe.  Detta var nu på laglig tid… Körläraren som bara var semestervikarie tog mig runt i staden på alla möjliga vägar… när hon sen påpekade vid avslutet sa hon: Du har just nu gått igenom hela kör programmet vart man ju lite stolt. Att jag inte körde upp på 18 årsdagen vart en annan sak, det uppstod en liten komplikation inom familjen… jag och min dåvarande flickvän flyttade ihop så vi renoverade en lägenhet som tog tid på kvällar och helger (tapetsering av 2 rum och kök, med en massa målning av skåp o lådor och tak ja ni vet) jag avbröt mitt körkort liksom. Men två månader senare åkte jag buss för sista gången 🙂

Jag fick väl köra en 5-6 lektioner, en långkörning ingick ju och jag hade mycket svårt för stadstrafiken… man var ju en lantis. Jag fick i stort sett bara öva där. Jo så fick jag alltid köra hem med Leif (trafikläraren)  för han bodde åt samma håll. Eftersom jag kört så lite omkring i staden hade jag svårt att hitta på uppkörningen tog minst två vägar fel osv sa uppkörningsmannen hittar du tillbaka till TSV över Haga? Vart ligger Haga fick jag säga 🙂 Men jag körde bestämt hela tiden, var inte feg liksom. In på TSV och parkerade och gav över nyckeln till mannen (man skulle ju vänta på att parkeringen var godkänd) men jag tänkte han kuggade mig för att jag inte hittade liksom. Men så sa stenansiktet: Godkänt!

Naturligtvis har jag skannat upp lite bilder ur mina fotoalbum…

ASS 919 där vi bodde. Jag tror inte jag hade körkort här.

Naturligtvis monterade jag på extraljus själv.

Första julen med körkort som var typ 10 dagar gammalt och bränslet kostade 1.60 kr / liter gick resan till Västerås en sträcka på 40 mil typ.

Där fanns ju knappt ingen snö i söder 🙂 Det vita luftintaget var för att ge motorn bättre kylning. Trim ljuddämparen kallas ormbo. Det gick liksom som ett extrakto avgasrör. Speciellt utformat runt en oljepump med filter som inte heller fanns på dessa motorer. Motorn skull ”andas” 🙂

Den här bubblan ägde jag i 1,5  år ungefär… killen som köpte den körde i stort sett full gas jämt. Jag fick renovera motorn två gånger (svänghjulet satt inte fast, bytte vevaxel en gång också) Det var mycket kul att köra denna bil, vi åkte ifrån Volvo Amazoner tex. Jag minns en gång då Tommy kom med en kompis i just en Amazon och skulle ta sig förbi mig på motorvägen… men han fick släppa 🙂 Jag uppskattar att jag hade 110 hk i denna bil. Detta är ingen merit men hastighetsmätaren kunde inte tala om farten…

När jag skulle göra lumpen köpte jag tillbaka denna bil till slut med motorn i en påse. Helgen innan jag skulle rycka in köpte jag en motor original av en annan kompis för 500:- (jag ställde av min Ford Granada 2.6 med V-6 motor, det finns ju något som heter ekonomi) Man hade 15:- i ersättning / dag i början och jag skulle ligga inne i 345 dagar. Naturligtvis steg ersättning under tiden till 30:- och till 45 efter 300 dagar… Nu gick det ingen nöd på mig för jag fick jobba hur mycket som helst på verkstaden då jag var hemma… så jag ähh det tar vi en annan gång.

Trimgrejorna sålde jag för 1000:- i ortens blaska på denna annons. Kom ihåg att detta var året 1979. OBS inte mig mina grejor på urklippen men liknande (urklipp från mitt tidnings album)

Men min fösta bil ägde jag två gånger 🙂 Motorer har alltid varit en del av mitt liv.

4 svar till “Min första bil.”

  1. Det märks att du är uppvuxen på landet, köra bil långt innan man hat åldern inne å så . . .
    Bubblan å framförallt VW-bussarna, de gamla, det är härliga fordon att se på, köra å lyssna på motorljudet bakifrån.
    Jag ägde en Bubbla en gång, men bara i några dar, tyckte det var körigt med de täta pedalerna, så den sålde jag å köpte mig en Ford Taunus istället.

  2. Min första bil var en röd Opel Kadett Coupe -70.
    Jag köpte den för 5000 kr av en arbetskamrat, så fort jag hade fått mitt körkort i feb -85.
    Min mamma hade haft en lika dan bil när brorsan och jag var yngre. Hon hade aldrig råd med nya bilar, utan hankade sig fram med begagnade köp, mer eller mindre lyckade.

    Jag hade ingen att köra med (försökte med mamma, men det var ingen god idé), och ingen som kunde hjälpa med med kostnaden för att ta körkort. Därför tog det onödigt lång tid. För att ha råd att göra annat sommaren 1984, inte bara lägga pengar på körlektioner, gjorde jag ett sommaruppehåll från bilskolan.

    Den första bil jag minns från när jag var liten var en röd Bagge (eller Bubbla). Sedan en vit. Jag tror att den tredje bilen under min barndom var en svart Amazon med vita skärmar fram (inte bak). Folk hajade till vid första snabba titten, och saktade skenheligt ner farten. De trodde att vi var polisen, för på den tiden var ju deras bilar oftast svarta Amazoner med vita skärmar …

    Kul inlägg

  3. Älskar ditt ”minnes-inlägg”! Det ska böjas i tid heter det ju, och din pappa gjorde ett bra jobb där. Han lät dig ju inte bara ratta en bil, han lärde dig väl allt om foto och film också om jag inte minns fel.
    Har också ägt en bubbla, men det var en 1300 cc. Å motorn var inte trimmad.
    Så kul att du köpte tillbaka din fina bil. Åsså gillar jag nummerskylten – hahaha:-)

  4. En exakt likadan VW 1500 1970 års modell var min första bil 1974, till och med samma färg om den går åt orange som jag kan ana på sista bilden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.