Ja på torsdagen vart det allt en lucka för en PRO:are 🙂
Ja en fick välja på att byta bränslefiltret på BMW:n som hade börjat hosta lite och en lampa varnade…
Jo på måndagskvällen kom snälle Peter hem med det från Autoexperten 🙂 Men han bytte det inte 😉 Ska sanningen fram så vände han i dörren när han såg mitt trasiga ja ”lite” blodiga då knä. -Det där måste du sy! Jag har varken nål eller tråd hemma svarade jag! ”Du, jag svimmar nu,” sa han och lade filtret på hallbyrån och gick ut 😉

Eller byta wiren så jag kunde slå till på klippaggregat på åkgräsklipparen… det var ju inte lönt att åka omkring på de gröna ägorna utan roterande knivar heller… SMS dök upp på telefonen att wiren var hemma mitt i allt…

Båda sitter så in i nordens tokigt till. Jag hade studerat på YouTube att typ 4 st verktyg skulle behövas till filtret, alltså enkelt… Men innan bukplåten ens var nere var botten typ redan ”fylld” på öl-locket.

Vilket nu var en sanning med modifikation. Efter ”bara” 12 skruv att lossa så låg äntligen bukplåten på backen. I en BMW sitter allt rekorderligt fastskruvat.

Så efter 50/11 skruv så låg äntligen det gamla filtret på avrinning 🙂

Bukplåten skulle tvättas och vart hänger man en sådan? Jo i ett redskap till traktorn 🙂
Ja redskap kommer imorgon på Hoppa på Tåget 😉

Därefter backade jag traktorn till både sol och ruskigt hård vind 🙂

Men efter ett ”tag”, hänger allt det nya filtret på sin plats 🙂 Bränslefilter hänger visserligen i två skruvar och den där bygeln i mitten… men vägen dit och från var lite klurig…

Vad brukar Åke säga? Jo, han vägrar att bli slagen av döda ting.
Och vipps så hade felkods lampan släckts! Där jag hade gett mig på med tre datorer via OBD kontakten… där felet hade styrts till en ventil på turbon… men natten till måndag hade Åke legat och funderat, tänkt och så funderat… jag hade aldrig bytt bränslefiltret kom jag på. Jag ser ju nu att det sitter en givare där också… så antagligen skickar den ”manicken” också tillbaka överblivet bränsle till tanken…

Och till slut inne väntade Facits superba fisksoppa: Med lax & torsk toppat med räkor… ja så lite skummande öl 🙂

Pest eller kolera? Jag hade nog valt en tredje variant – skit i bägge och invänta den trevliga middagen. Fast nu är jag tyvärr inte lika händig som du Åke, så jag förstår att du valde ett av alternativen.
Nu hade jag ju inte så många val… det var bara att gå på. Blir nog byte wire idag då andra åtaganden äro utförda. Jag slipper inte.
Som jag sagt förut – tänk hur många timmar du har spenderat med att byta bränslefilter och wire. Okej, du är pensionär, men även som en sådan kan man faktiskt ha roligare än att jobba med trasiga delar på bilar. Å Autoexperten har väl verkstäder också, åtminstone har företaget det här. Så jag hade varken valt pest eller kolera utan en verkstad istället.
Att bara ge sig på dessa småa saker är som en utmaning de lux för mig 🙂 Autoexpertens verkstad har jag god kontakt med, både Jocke, Kim och Mos Olle själv 🙂 Men de ville styra in mig på att motionera en ventil på turbon… Om du bara viste hur mycket filter jag bytt i mina dagar skulle du svimma 😉 Nu kan filter förekomma då till: Olja, vattenrening, kylvätskerening, massafilter och bränsle. Jag har jobbat i alla dess branscher 😉 Det här var en Peace of Cake 🙂 Jag har hållt på med filter som är ca 4 meter i diameter och 8-10 meter långa. Tänk när en firma ringde en söndagskväll: Hej Åke det är Anders! kan du åka åka till Husum imorgon och byta filterduk på det stora avvattnings filtret? Snabba ryck vettu… typ 12-14 timmars jobb 🙂 Men vet du vad? Jag vart där i 5 dagar tills lördag em. Ja när dom såg att jag ändå var där lade dom på mig andra uppgifter 😉 Jag hade även jouren fredagsnatt dessutom… ja pust ja!!! Lite av mitt liv barra!
Bra jobbat!
Tack där! Jo jag började åka BMW när jag skulle byta stötdämpare på min dotters bil och såg hur allt satt ihop. Merca, Audi och BMW tex är en klass för sig 😉 Här sitter inte allt i tre till fyra skruvar utan 10 st till! Skall se om jag hinner titta på wiren idag… ska ju ha kalas också 🙂
Sicken härlig lunch din äkta hälft bjöd på… det smakade nog gott efter allt slit!
Att du bara orkar…..