Ja se där stod hon parkerad över natten, nu skulle bara allt kläs på igen…
Jag hade lättat den maximalt för att undvika överlast, det står 1980 (nästan två ton i pappren). Jag vill minnas att den förra vagnen fick man lasta 1800 kg på när den kördes upp. Ja, man kan bli av med körkortet direkt hos Tusse Batong och få mycket höga böter som ett inbetalningskort på Kivra. Och det värsta av allt är att man inte får köra en meter till.
Nu på hemvägen blev det en ännu kraftigare vagn som tog ännu mer lastvikt, tydligen ytterligare 500 kg. En kompis till mig, Zeke, fick köra runt macken, koppla av biltrailern och åka 30 mil för att hämta Limpan, som hade behörighet att dra ekipaget förra året.
Polisen slår bara i sin computer bilens respektive reg nr på vagnen så vet dom. Jag stod en gång i en kontroll och Tusse Batong frågade vad jag vägde? Precis svarade jag så gick han runt ekipaget och sa: -Snygg bil! Så kom han igen och jag fick blåsa och frågade ytterligare vad jag vägde? Precis vart mitt svar! Ja vad är det för bil? Det var ju en steppside röd Dodge med mycket stora och breda däck… så kommer han en tredje gång och frågar vad jag väger? Du hör väl vad jag jag säger: Precis för tredje gången 😉 Du kan åka sa han! När vi kommit en bit så säger min kusin: -Undra vad jag har för vagn? (det var hans vagn, jag tog hem min cementblandare från dennes stuga) Det visade sig att jag inte fick dra den kombinationen med min behörighet!!! Alla vart glada och alla vart nöjda 🙂
Lastarfästet klarar jag precis att lyfta själv, men att montera det utan hjälp är omöjligt… ja, vad gör man om inte tar hjälp av Bobcaten då 🙂

Rengöring först när den hänger där i luften.

Den ska tråcklas in och dras med åtta bult bara 🙂 Petter grannen hörde hur det brummade på gården igen, så nyfiket tittade han förbi och blev till stor hjälp 🙂

Sådärja, fästet på plats!!!

Då var det bara lastaren kvar då. Den hade jag parkerat under en lyftbock jag snott ihop av ställningsrör. Fram med två taljor, sprintar och spett och ännu mer motivation 🙂

Inge besvärliga grejor…

…men lite pilligt ändå… men jag hade monterat av lastaren med tanke hur den skulle på igen.
Man får se till att inte lyfta fast sig bara i dom här tyngderna. Jag monterade taljorna medvetet lite snett utåt för att kunna justera i sidled om det skulle behövas.
Petter frågade vad allt vägde? -Kanske 500 kg typ svarade jag.

Sådär ja, nu är sista tappen med ”klicket” på plats! 🙂
Det hela gick så smidigt att jag övervägde att ta bort det igen bara för att förstå varför det fungerade så bra 🙂

Nästa spännande steg var att lufta allt och både tippa och vippa med snöskopan så att det blev perfekt. Pallen till höger innehöll några tyngre verktyg som behövdes, som två taljor, spett, slägga, stroppar och en stor skiftnyckel för att dra ihop slangarna 🙂 Bar jag allt tillbaka på sin plats? Nä nä nä, jag lastade självklart allt i skopan, här ska rygg och muskler sparas.

Idag ska alla detaljer baktill monteras, som trepunktsfästet, dragkroken och bakvikten. Allt ska avslutas med en fettspruta på alla nipplar runtom maskinen. Jag ser nu att jag tydligen har förträngt ett stag under lastarfästet. Aj aj, montören!
Men motorn spinner som en katt, och det är kanske bara 5 timmar kvar till oljebytet i motor.
Jag ska även inspektera slangarna idag, både för att kontrollera att de ligger rätt utan böjar och för att se om någon behöver bytas ut på grund av ålder.
De tre hydraul lyftcylindrarna packades om för tre år sedan, så de håller tätt länge till. Nästa planerade ingrepp blir bakdäcken, medan framdäcken är nya sedan cirka fem år tillbaka.

det här hade en ju velat se IRL. jag är uppvuxen bland maskiner och kan känna doften och höra ljuden.
you made my tisdag
Åh så trevligt att du är uppväxt med maskiner 🙂 Då skulle du ha trivts här. Idag vart det till att skruva ihop trepunktslyften, med alla skruvar och sprintar från två kartonger… vad roligt att göra din tisdag 🙂
och onsdag
Ja det fortsatte idag tills mörkret intog… måste köpa två nya bultar och två schackel imorgon bara. Sedan ska här köras ved 🙂 Ja både lastas, fraktas och lastas av… sedan blir det att flytta två båtar med maskinen 🙂
Jo, man får allt vara på hugget så man slipper onödiga böter, pengar man kan lägga på något roligare.
Fin liten fyrhjuling där, bra att ha till hands helt klart.
Lycka till med fortsättningen där. 🙂
Jo onödigt att dra på sig böter och att behålla körkortet 🙂 Jo det kan behövas lite.lyckönskande… Tack Mikael!