Some image

Veckans Foto #66 & Skyltsöndag

Välkommen igen till Veckans Foto! Här kan alla vara med, Var med och visa upp vad du har fångat genom din lins under veckan.

Admin tjuvstartar med grön text idag.

Det vore nästan tjänstefel att inte ta med min favoritblomma just i denna årstid.

Jodå ned på platt mage ute i vår herres hage och fokusera liksom.

 

Försökte smyga mig på Linas ponnys som låg och sov… gick ju bra va?

 

In till Syster Maria på plåsterkåken för kontroll med skrammel knäet. jodå hon gjorde en mkt nogran kontroll och kollade upp blodvärden också… UA med en etta.

Avslutningsorden från M: Sök genast vård i helgen om du mår minsta dåligt, jag har primärvårdsjouren och har ju tagit hand om dig tidigare där! ”Ja, du lade mig i en ambulans”, svarade jag med ett leende.

 

Nu skulle admin äntligen få se ljuset i slutet av tunneln 🙂 Jag och polaren skulle ut på en skogsvandring i fredags. Vi får nämligen inte åka ut över länsgränsen… men jag hade en genväg på lur att utnyttja 🙂 

Slutmålet var tänkt som en överraskning för Jerre med långt över 3 km  skogsvandring, slingrigt och uppför mot bergets topp över stock o sten.

Ja och här satt nämligen admin och blickade ut över sin barndomsby och berättade om många av hans hyss han hade på sitt samvete, hur han flyttat runt en 9 st gånger inom en radie på 2,5 km. 

Ni ser den gråa utfyllnaden i viken, där börjar Timrå Kommun, Merlobäcken där nere är gränsen som rinner ut i Alnösundet.

Mer om denna vandring kommer imorgon på Caritas Glada Måndag

 

Uppe på Skönviksberget hade naturens mäktiga krafter verkligen satt sina spår. Jag når bara upp till ungefär halva rotvältan.

 

Nu över till Christians Skyltsöndag

 

Eftersom jag har klippkort på flera plåsterkåkar stöter man på diverse skyltar där. 

Svänger man in till centrum på min ö (Vi) stöter man också på ett x antal skyltar…

Vist måste det här måste vara veckans skylt Christan?

Direkt ur fredagens vandring.

Det som har blåst omkull blir mer orubbligt som liggande 🙂 

Jodå man kan gå fel väg åxå 🙂 

Vi syns väl imorgon också på Glad Måndag?

Önskar er alla en fortsatt trevlig söndag.

 

26 svar till “Veckans Foto #66 & Skyltsöndag”

  1. Cool genväg!
    Bra att du blev ordentligt ompysslad/omplåstrad=)
    Ha en fin söndag, jag ska gå ut och flytta regnvatten, bäst att samla så mycket jag kan.

    • Tack Lillasyster! Ja om genväg ja… Jag hade kunnat låna nyckeln till en grind som går in till skidbacken, men det var så omständligt… så kom jag på denna tunnel 🙂 Vi får inte lämna Sundvalls Kommun. Samla på dig regnvatten du 🙂 Bra att ha! Här är det full sol, varit på Märrgård i natt och firat Lill-Pluttens pappa. Grymma bilder från nattens brygghäng & diverse 🙂 Får nog inte plats imorgon, kommer på tisdag de.

    • Tack så mycket Znogge! Jag har nu varit runt men många systrar och läkare de typ senaste 5-6 åren som vårdat nig grymt bra! När jag var på sal efter 8 dygn på IVA 2 ggr och infektion 2 ggr kom det upp en ansvarig doktor som hade ansvaret på mig från IVA och jag sa: Vad gör du här? Du har varit ett sådant intressant fall att följa där nere ifrån. Ja han ville se mig igen! Jag hade döpt honom till Gestapo, ja han pekade med hela handen och kommenderade rätt snabbt (som blixten) än det ena och det andra när jag rullades in på bår där några gånger… jag hade infektioner än hit och an dit…

  2. Ingen dum genväg! Bra att du fick ditt knä omplåstrat ändå.
    Jag har ingen bild här, men faktiskt en i Peter Kondrups ”veckans bild”. Inte på långt när lika många röster som många andra, men ändå
    Trevlig söndag!

    • Tack Eva! Genvägen vart riktigt lyckosam 🙂 Jo man har liksom en gräddfil in på plåsterkåkarna. Dom vet av tidigare problem att det kan blossa upp rät snabbt på mig… jag ska kolla in!

    • Tack Ingrid! Jag har redan fått inbokade tider för översyn! Men jag skall allt krya på mig 🙂 Kram // Åke

    • Tack Klimakateriehäxan! Jo vi har ett 10 tal röda, och lika många orange och ett 100 tal gula på tomten och i rabatterna 🙂

  3. Trevligt inslag med fina och trevliga bilder…så hoppas jag det blir bästa bra med ditt knä. Trevlig Söndag! Kanske jag kommer med ett litet bidrag än idag innan natta…vi får se…

    • Tackar, tackar Gilla! Jag kommer att bli bra… förr eller senare! Ser fram emot ett bidrag såklart!

    • Tack så mycket Anki! Ja röda gullvivor är en fröjd för ögat ❤️ Åsa fick några plant förra året så jag slapp klippa ned dom. Jag tar det hyffsat lugnt med mitt knä… men jag vill samtidigt hålla det i rörelse.

  4. Inte dåligt att ge sig ut på vandring med det där knäet… man v ad gör man inte… 😉
    Det var sannerligen en trevlig återkomst till skyltningen… ”fel väg” är riktigt kul, men bäst är dock ”ligga-skylten”… besynnerligt egentligen att man inte skyddar sej utan låter snoppen å snippan bestämma (lusten alltså)…
    Ha det gött <3
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2026/05/till-alla-modrar.html
    P.S. Undrar om det verkligen var Anders Ankan Johanssons bil du fotade… tycker inte att det är riktigt hans stil….

    • Tack Cristian! Jag kan ju inte låta knäet stelna till vettu 😉 Jag har ingen värk. Och att still är inte min melodi precis 😉 Skyltar kan bara så där dyka upp utan förvarning 😉 Jag vet inte vilken som äger denna bil… har aldrig sett den förut… du vet på sommaren ”kommer” det så mycket ”löst” folk på besök 😉 Du ska ha en fin söndagskväll till en fin vecka nu och jag bugar för länken!

    • Tack Carita! Så trevligt att du gillar min humor 🙂 Jag tog det lugnt uppför berget, vilade i det kraftiga motlutet en 5-6 gånger före innan det skulle göra ont. Jag stod nu bara på sidan om rotvältan, kanske svårt att se på bilden… respekt ja för naturen! Jag vill röra på mitt knä så det inte stelnar till… Har haft en liknade skada ngn mm under det nya såret och då vart jag mycket stel… nu hr jag dubbla ärr på knäet 😉 Och då var jag mycket yngre 🙂 Jag såg nu för ca 4 år sedan då jag vart sängliggande i typ 7 dygn hur jag fick en rullator där på salen och fick lära mig gå med en specialist… jag skrattade först när hon rullade in den och jag reste mig upp och for in i väggen… nyttig läxa. jag fick öva gå i två dagar till innan jag blev utskriven.

  5. Härlig vandring, men den tunneln tror jag inte unga kvinnor bör ge sig in i mörka kvällar.
    Japp, det sägs att växter, barn och djur ska fotas i nivå med deras längd. Funkar bra med ormbunkar, långa tonåringar och hästar, men är lite mer problematiskt när det kommer till svampar, ettåringar och sniglar.
    Undrar hur långt in på fel väg den skylten står?

    • Din kommentaren gillar jag skärpt Stefan. Skylten var direkt in på den stig vi skulle ta tillbaka… men inte någon skylt man förväntar sig precis. Det var nog så svårt att hitta tillbaka till tunneln… vi gick lite fel (för långt) innan vi skulle vika in i tunneln igen. Skogen var tät och stigarna slingrade sig utför. Många träd låg kors och tvärs så det var lite svårt att orientera sig bara.

  6. Så du går först till plåsterkåken innan du ger dig ut på vandring!? Är det tillbörligt att man med omplåstrat knä klättrar i berg? Ja vem är jag att veta…själv avstår jag en 7km vandring kommande vecka pga min onda häl, men veckan därpå skiter jag i om jag har ont när jag åker till Skåneland. Där är det ju platt och lättvandrat eller hur? Ha en fin söndagskväll https://paulaz.se/veckans-foto-66-skyltsondag/

    • Japp Paula! For direkt och plockade upp polaren! Det var inte direkt klättring… ja förutom över 10 tal stora granar då… tror det var 3 st vi gick under. De smala plåstren kors och tvärs över såret lättades aldrig det såg bra ut sa sköterskan Maria! Jag har inga ilningar osv i såret… bara lite stickningar men det är väl nerverna som ska söka/läka sig ihop. Platt och lättvandrat i skåneland ja… detta var upp i en skidbacke liksom bakvägen, kanske jag inte skrev. Kommer mer bilder imorgon 😉 Detta var nog mer än 8 km, för vi gick ned i backen för att dricka kaffe och md havd varmkorv i special termos, och få bättre utsikt liksom och sedan gick vi lite vilse på tillbakavägen. Jag har inte kollat stegen ännu 🙂

      • väntar med spänning på stegmängden! Mina promenader brukar sällan bli mer än 10000 steg, ca 5 km med mina korta ben. Nu har ju jag hälproblem o försöker ta det lugnt tills jag på söndag åker söderut där vi lär knalla omkring betydligt mer…

        • Nä det blev bara en typ 8500 steg… men du missade ju att resultatet stod i ”Glad Måndag” 😉 Hälproblem det är o-bra det 🙁 Krya på dig ❤️

  7. Inte helt otippat är jag väldigt förtjust i din tunnel-genväg. Okej, mycket skräp på marken, men graffitin var det absolut inget fel på:-)
    Även bilderna från ”höjden” och den med rotvältan var suveräna. För att inte tala om alla dina skyltar. Ankan – den enda som jag kan tänka mig som bilägare är Anders Ankan Parmström, men jag är tveksam. Men en himla rolig reg-skylt var det i alla fall. Det var även ”Ligga”-skylten.
    Bra jobbat!
    https://bp-computerart.blogspot.com/2026/05/veckans-foto-66-med-skyltar.html

Lämna ett svar

Upptäck mer från Nacka 144

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa