Some image

Hoppa på Tåget – Veteranbil

Lokföraren välkomnar bloggare och läsare ombord på dagens tågresa med destinationsordet: Veteranbil.

Jag ger mig iväg till min vän Mogge, kan ni säga vilken typ av bil han har på bilden?

Jodå det är en Amazon av årsmodell 1969.

Modellen heter 123 GT.

 

Inte riktigt helt original men var och en sätter sig prägel. 

Jag fick mig en mycket fin provtur 🙂 

Han har en omfattande önskelista över saker han vill byta ut, till exempel ny inredning såsom stolar, säten och dörrsidor. Vad han har bytt ut sedan sedan sist är det som sitter en helt ny instrumentbräda. Han har även helt nya fjädrar monterade för ett litet tag sedan.

De dubbla förgasarna Zenit är utbytt till en Weber 36 36 med ett Extraktor grenrör och 2,5 tums avgassystem. 

Morgan beklagar att motorrummet inte var tvättat. Han använder den som bruksbil. 

När vi står där plockar han upp några bilder och vi ger oss 36 år tillbaka i tiden och berättar att han var hem till mig våren1988 och bad mig plåta denna bil. -Den skulle jag aldrig sålt var han snabb att kommentera. 

 

En länk för resenärer som ofta deltar, har rest, eller kanske planerar att resa i framtiden.

Carita 

Stefan 

Znogge

Nalta Norrland

 Angelgirl

Äventyret Framtiden

En Vanlig Man

BP

En Jordemors liv och lustar

LillaSyster 

Professordeutsch

 Paula 

Livet Efter 80

Anki 

Hannas Kryp In.  

Mammselen 

Lollo

Tony

tantmammamatte 

Bered er på fler avgångar, nästa gång är det dags att spana in på: Ett annorlunda konstverk. (inte tavla) 10 augusti.

Övriga avgångar blir: Kapell. 17 augusti.

Tårta 24 augusti. 

Natthimmel med fenomen. 31 augusti.

 

Lokföraren önskar er alla en fortsatt trevlig lördag.

 

 

30 svar till “Hoppa på Tåget – Veteranbil”

  1. Lycka är att ha en gamla bil=)
    Så fin och kul att han använder den. Jag passerade en röd mycket välpolerad Amazon varje dag då jag gick på gymnasiet – villhöver satte in men den var inte tillsalu.
    Ha en bra lördag!

    • Tack LillaSyster! Jo ibland går inte allt att köpa för pengar… Mogge berättade just om en hav var och ville köpa. Den var inte heller till salu.

  2. Oj, så snygg den Amazonen är. Jag är full av beundran för alla dem som fixar och donar med de gamla pärlorna i år och dag för att få dem så nära ursprunget som möjligt. Naturligtvis så blir det en egen touch på det hela. Att restaurera kostar pengar och tid och kräver tålamod. Det måste få ta tid men resultatet är värt det. Alla som håller på med det är gör kulturgärningar i mitt tycke. Vilket snyggt foto du tog av Amazonen framför kyrkan. Snudd på andlöst vackert…Det bästa är att bilen är i användning, då tjänar den sitt ändamål samtidigt som den förgyller tillvaron för många andra.
    Heder åt alla fixare!
    Tack för ett fint Veteranbil-inlägg!
    Ha en fin lördag!

    • Tack så mycket! Jo det går att lägga ned i stort sett hur mycket som helst. Vi har en gemensam bekant som lagt ned 100 tusen i en liknande bil. han har blivit bjuden 170 tusen för den, men han säljer den inte. Ja fotona blev lyckade, jag nallade lite på kapellet… men Morgan bor ett stenkast härifrån och han gifte sig också här med sin fru Angela 🙂

    • Tack Åsa! Jag hade herrgården som mål att fota vid… men detta ställe är också fint 🙂 Mogge ville hit också, han har väl bara bott ett stenkast härifrån under stora delar av sitt liv. Typ minst 50 år kanske… sedan hade dom sitt brolopp i detta kapell. Jag var förstås med 😉 Jo jag nallade lite på kapellet också 🙂

  3. Många minnen dyker upp … fina bilar var de när de kom … och en välvårdad gammal Amazon är fortfarande väldigt fin! Tur de finns dessa entusiaster som letar upp och renoverar gamla bilar så de blir bevarade för eftervärlden.
    Nu har även jag hoppat ombord på tåget!
    Ha en fin helg!

    • Tack Anki! Min morbror hade en likadan splitterny 1970, så röd och fin. Oj säger Mogge den skulle varit värd bra mycket idag 🙂

  4. Jo de är en klassiker 😉 Min morbror hade en 1970, som han köpte ny man fick åka och fiska med honom som 11 åring.

    • Tack Paula! Du behöver aldrig känna dig stressad, utmaningen är alltid öppen 🙂

  5. Så fin amazon
    Min far hade en amazon när jag var mycket liten, han hade tidigare kört ”bubbla”, folkvagn men med utökad familj och så vidare blev det en amazon. Nu hann jag knappt minnas denna bil, svart med vitt tak… innan det blev byte till en duett vilket var ett bättre val då vi hade jordbruk och det gick att kasta in allt i duetten
    Men tyvärr inte några bilder på dessa två bilar att visa upp.
    Ha en fin fortsättning på denna lördag /åsa

    • Tack Åsa! I mitt barndomshem kom det aldrig in en Volvo, farsan åkte alltid Opel. jag började med Volvo först vid 22-23 års ålder. Men jag byggde om dem alla 😉 Duetten var en riktig laståsna ja, den hade även högt lastutrymme. Tänk vad många orange Televerket bilar det prånglades ut.

    • Tack Christian! Trevligt att du talar om din uppriktighet 🙂 Vissa föds med olika intressen. Jag grottar alltid ned mig i ett motorrum fört när jag tittar på en bil 😉 Ja du vet hästkrafter och prestanda typ. Du vet som här kan man byta kamaxel, chippa här och där 😉 Du skulle bli mörkrädd kanske när jag byggde en 245 kring året 1990. Det var grupp A kamaxel, turbo med Intercooler förstås, ställbart laddnings tryck inne i bilens panel på en ratt med mätare, diffad bakaxel med en hög utväxling. Jag tog tex tre bakaxlar och byggde ihop med nya lager förstås. Jag byggde helt enligt besiktningsmannens krav. Och jag fick skriva intygen själv om att bromsar, framvagn, bakaxel som växellåda skulle klara alla hästkrafter. Nu ljög jag om kamaxelns profil eller jag nämnde den inte.

      • Hahahaha…du är ju maaakalöööös, måste vara unikt i Sverige med en man som har dina kunskaper å färdigheter-….IMPONERANDE……
        Ja just det….fattade absolut ingenting av det du beskrev…. 🙁 😉

        • Du man har fått gått det hårda skolan från låg ålder, bara tagit tjuren vid hornen 🙂 Farsan gav mig en hammare, skruvmejsel, skiftnyckel osv. Tack för input.

  6. Vilken fin bil. Det tycker jag… ärligt.
    Och en sådan vacker kyrka den står framför. Känner igen den.

    Förra veckan skippade jag tågresan. Var på en annan resa då, men idag sitter jag i en av vagnarna.

    • Tack Anna-Lena! Du är så välkommen att kliva på tåget då det passar 🙂 Jo denna Amazon är fin, dock har jag aldrig ägt en sådan. Det rullade för många Amazoner då jag växte upp, jag gick mot strömmen och började åka Bubbla. Naturligtvis åkte motorn ur direkt och försågs med mycket fler hästkrafter som större cylindrar och större topplock med en stor förgasare. Jodå jag åkte ifrån Amazoner både i axel ration och hastighet 😉

  7. Det var då på den tiden man hade Volvo eller Saab och aldrig svek man det märke man hade valt från början. (Lite En man som heter Ove-varning) Jag valde Saab och var det troget ända tills 2003 tror jag. (Med vissa snedsprång, men det var korta otrohetsaffärer som jag ångrade)

    • Tack BP! Mogge skämdes lite då vi öppnade huven… jo dessa motorer var lätt mekade och allt gick att komma åt. I dagens bilar måste du vara IT tekniker 🙂 I början av 80 talet hade Mogge en motor i sin båt som har betäckningen B4B, föregångaren till Volvo B16. Vi var och köpte ett topplock till denna B4B på en bilskrot. I min femte båt satte det en sådan motor Volvo B20, men den åkte rätt snabbt ut, Mogge och jag var till Halmstad och köpte en dubbelt så stor motor 🙂 Nu blev det åka av 😉

  8. Alltså Amazon är en av mina favoritbilar, kanske för att min familj hade en Amazon (bl.a ) när jag växte upp, den var matt i färgen som liknande blyertsgrå, farmor och farfar hade en vit Amazon. Minns också i tonåren när jag bodde i Hofors och vi tjejer var ute på ”bruket” och gick på ”raggarrundan” , så var det många unga killar som hade en Amazon, minns en röd och flera ljust gula…det var tider det!

    Ha det fint!

    • Jo Amazoner var en populär bil då vi växte upp 🙂 Jag skaffade dock inte en sådan, jag gick mot strömmen tillsammans med min skolkamrat, vi köpte varsin Bubbla. Som vi skruvade friskt i min motor till det dubbla hästkrafterna. Jag åkte ifrån Amazonerna 😉

Lämna ett svar

Upptäck mer från Nacka 144

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa