Tack LillaSyster! Och det här med tidtabeller existerade säkert inte… man kan ju undra hur hög hastighet de kunde komma upp i med motvind och hemlängtan 🙂 Farsan berättade att han bodde där järnvägen gick i en uppförsbacke och de fällde ut en flagga om ngn skulle åka med på stationen, de markerade och när tåget skulle fortsatta slirade det på såpa som låg på rälsen 🙂 Tåget fick backa tillbaka och ta sats för att klara resten av uppförsbacken. Tidigt 40 tal 🙂
Tack Byblixtra! Rälsen med såpa var inte lokföraren så glad över… jag har pratat med kompisar med farsan från den tiden, en påstod att att lokföraren kunde hytta med näven 🙂 80 år är väl preskriberat nu va 😉
Järnvägsvagnar tycker jag är intressant, de gamla då förstås, har ju en massa sådana som står vid spåren när jag åker ifrån jobbet med spårvagnen, en massa där som jag tror de restaurerar, förmodligen en ideell förening av något slag.
En sådan skulle jag nog kunna tänka mig att bo i om jag var singel, en större variant då förstås.
Tack Micke! Ja det är intressant med dessa föreningar, det finns några här uppe. Jag fick förfrågning att gå med på en annan här uppe… de behövs ju mycket mekanik i gott skick på dessa lok och vagnar… men jag har avböjt min tid räcker inte till… dygnet har ju bara 25 timmar 🙂
Gillar skylten Vitsand lite extra…det säger ju vad badstranden består av. För övrigt så har du alltid ett bra skyltmaterial att visa upp..Dina trakter levererar och du hjälper till!
Ha en fin kväll!
Nu var det säkert ett 50 tals år sedan jag besökte denna plats igen… men jag skall tillbaka och titta på järnbruket och kanske få åka en sväng med tåget, det brukar finnas några dagar / år då de värmer upp pannan på lokomotivet. Glömde att skriva att svärmor gifte sig i kyrkan med min svärfar i byn för över 60 tals år sedan.
Kul att man bevarade Galtströms tåget som minne, och det med EU:s bistånd enligt skylten där. Så fina de är dessa gamla vagnar. Sedan tänkte jag på varningsskylten. Den kan man inte missa i sin enkelhet, men rent teoretiskt visar ju just den skylten i dagens utförande ”enkelspår”, men bilden visar ju dubbelspår..
Nu fick du mig att klura igen;-)
Skoj att du är med och skyltar och länkar:-)
Tack BP! Du är observant du 🙂 Men om du kommer på bilvägen finns det bara ett spår man korsar 😉 Dom där två till höger fortsätter vidare… jag antar de spåren gick till hamnen där allt skulle lastas ombord på båtar som skulle vidare ut i världen. Jag ska se om jag kan få komma in i lokstallet och föreviga lite mer bilder bara det lider… jag har en kontakt därute 😉
Jo det var tider då. Jag läste nyligen om hur Norrlandskustens tåg från början de började trafikera alla städer och det var inte lätt med tidtabell. Tänk påfyllning av vatten till pannan och bara att elda rätt i pannan… jag läste att dom inte kunde ställa klockan efter tågen i alla fall.
Härliga bilder då fångat från Galtström, inte så långt ifrån där jag är uppväxt.. Vi gjorde utflykter med skolan dit för att se Järnbruket och dess Lok som står där men vagnar.
Även att det fanns en tidtabell så gick det inte fort alls.. Men fint bevarat är det =)
Tack Åsa! Jag tror det var över 55 år sedan jag var dit med skolan på en utflykt. Vi fick aldrig se loken och vagnarna mins jag då… järnbruket har jag lite minnen av men jag har varit på så många bruk… jag bad om denna extra sväng för att plocka in lite bilder för Hoppa på Tåget 🙂
Haha, älskar gamla tåg, vi har ett tågmuseum vid Falu centralstation där jag var på besök förra året. Underbar miljö, uppskattar inte alls de hårda bänkarna de satt in från 80-talet på Bergslagstågen numera, kanske var de gamla tågvagnarna snygga men obekväma…
Daltströmståget är säkert mer pålitligt än våra pendeltåg här nere. Kul ställe, gillar sådana platser men man besöker dom för sällan.
Du måste bara besöka Motala motormuseeun någon gång, inte bara bilar,.
Det var på den tiden folk inte hade så bråttom. När livet inte behövde rusa fram i 200km/h. Snyggt skyltat!
Tack LillaSyster! Och det här med tidtabeller existerade säkert inte… man kan ju undra hur hög hastighet de kunde komma upp i med motvind och hemlängtan 🙂 Farsan berättade att han bodde där järnvägen gick i en uppförsbacke och de fällde ut en flagga om ngn skulle åka med på stationen, de markerade och när tåget skulle fortsatta slirade det på såpa som låg på rälsen 🙂 Tåget fick backa tillbaka och ta sats för att klara resten av uppförsbacken. Tidigt 40 tal 🙂
Fint att räls och vagnar är bevarade så man kan föreställa sig hur det en gång var. Det lät äventyrligt med tåget som skulle ta sig upp för backen. 🙂
Tack Byblixtra! Rälsen med såpa var inte lokföraren så glad över… jag har pratat med kompisar med farsan från den tiden, en påstod att att lokföraren kunde hytta med näven 🙂 80 år är väl preskriberat nu va 😉
Järnvägsvagnar tycker jag är intressant, de gamla då förstås, har ju en massa sådana som står vid spåren när jag åker ifrån jobbet med spårvagnen, en massa där som jag tror de restaurerar, förmodligen en ideell förening av något slag.
En sådan skulle jag nog kunna tänka mig att bo i om jag var singel, en större variant då förstås.
Ha nu en fin kväll Åke och tack för bilderna.
Tack Micke! Ja det är intressant med dessa föreningar, det finns några här uppe. Jag fick förfrågning att gå med på en annan här uppe… de behövs ju mycket mekanik i gott skick på dessa lok och vagnar… men jag har avböjt min tid räcker inte till… dygnet har ju bara 25 timmar 🙂
Gillar skylten Vitsand lite extra…det säger ju vad badstranden består av. För övrigt så har du alltid ett bra skyltmaterial att visa upp..Dina trakter levererar och du hjälper till!
Ha en fin kväll!
Nu var det säkert ett 50 tals år sedan jag besökte denna plats igen… men jag skall tillbaka och titta på järnbruket och kanske få åka en sväng med tåget, det brukar finnas några dagar / år då de värmer upp pannan på lokomotivet. Glömde att skriva att svärmor gifte sig i kyrkan med min svärfar i byn för över 60 tals år sedan.
Kul att man bevarade Galtströms tåget som minne, och det med EU:s bistånd enligt skylten där. Så fina de är dessa gamla vagnar. Sedan tänkte jag på varningsskylten. Den kan man inte missa i sin enkelhet, men rent teoretiskt visar ju just den skylten i dagens utförande ”enkelspår”, men bilden visar ju dubbelspår..
Nu fick du mig att klura igen;-)
Skoj att du är med och skyltar och länkar:-)
Tack BP! Du är observant du 🙂 Men om du kommer på bilvägen finns det bara ett spår man korsar 😉 Dom där två till höger fortsätter vidare… jag antar de spåren gick till hamnen där allt skulle lastas ombord på båtar som skulle vidare ut i världen. Jag ska se om jag kan få komma in i lokstallet och föreviga lite mer bilder bara det lider… jag har en kontakt därute 😉
Det var tider det … undrar om man hade lika svårt att hålla tidtabellen som tågen har i dag?
Jo det var tider då. Jag läste nyligen om hur Norrlandskustens tåg från början de började trafikera alla städer och det var inte lätt med tidtabell. Tänk påfyllning av vatten till pannan och bara att elda rätt i pannan… jag läste att dom inte kunde ställa klockan efter tågen i alla fall.
Härliga bilder då fångat från Galtström, inte så långt ifrån där jag är uppväxt.. Vi gjorde utflykter med skolan dit för att se Järnbruket och dess Lok som står där men vagnar.
Även att det fanns en tidtabell så gick det inte fort alls.. Men fint bevarat är det =)
Ha en fin vecka! =)
Tack Åsa! Jag tror det var över 55 år sedan jag var dit med skolan på en utflykt. Vi fick aldrig se loken och vagnarna mins jag då… järnbruket har jag lite minnen av men jag har varit på så många bruk… jag bad om denna extra sväng för att plocka in lite bilder för Hoppa på Tåget 🙂
De ”nya” personvagnarna var stiliga….sen gillar jag varningsskylten, där gäller det agtt ha ögonen i kors…..?!? 🙂
Tack Christian! Det gäller kanske inte vara trött då man passerar den rälsen 😉
Haha, älskar gamla tåg, vi har ett tågmuseum vid Falu centralstation där jag var på besök förra året. Underbar miljö, uppskattar inte alls de hårda bänkarna de satt in från 80-talet på Bergslagstågen numera, kanske var de gamla tågvagnarna snygga men obekväma…
Nej hårda bänkar är inget för mig…
Daltströmståget är säkert mer pålitligt än våra pendeltåg här nere. Kul ställe, gillar sådana platser men man besöker dom för sällan.
Du måste bara besöka Motala motormuseeun någon gång, inte bara bilar,.
Jodå jag ska dit till Motala motormuseum, var så säker 🙂