Some image

Ute på tur aldrig sur.

Vi packade bilen med lillebrorsan och svägerskan, hennes syster Maria med hennes man Lennart och styrde på residensstaden Härnösand.

Vi skulle äntra Ådalen III.

Facit hade bokat kanonplattas här på akterdäck.

Naturligtvis hade vi beställt fint väder 🙂 Huset bakom det med tornet hade jag mitt kontor i närmare 5 år.

Jag hade denna fina översyn av den gamla sjöfartsstaden Härnösand från mitt kontor. Säger man 15 meter över kajkanten… tycker naturligtvis att propellrar och kroppar till vindkraftverk inte passar in.

Vi kastar loss från den vackra sjöfartsstaden.

Ni som följt mig mins detta fartyg kanske? Jag fick ett meddelande från KBV 201

Dags för skärgårdsbuffén, jag behövde bara peka så bar den snälle Lennart min tallrik 🙂 Min klumpfot var inte riktig kompatibel i trappstegen och mellan skotten.

Färjorna som går till ön Hemsön.

En utmärkt plats att tillbringa dagen bland kobbar och skär.

Här siktar vi in Höga Kusten bron 🙂

Jodå det rycker allt lite i en seglares tarm 🙂

Trubaduren spelade låtar som Gessle, Le Marc mm (jag skickade en filmsnutt till Peter LeMarc, ”Little Willie John”)

Jag tyckte det var lite väl mycket Tomas Ledin… men det fick sin förklaring när kaptenen styrde in till platsen där Ledin växte upp hos sin farfar och där han nyligen hade en konsert. Platsen heter Lövik.

Visst finns det några pärlor här uppe i Nora Viken. Jag känner till två personer som har stugor här vid viken som jag planerar att besöka någon gång 🙂

Det gula huset i mitten förknippar jag med minnen från en sommar då jag deltog i omfattande renoveringar. Arbetet inkluderade både övervåningen och undervåningen samt det tillhörande garaget. Det roligaste minnet är när den gamla pannan hade tagits bort och innan den nya installerades, vilket resulterade i att vi badade i det kalla havet tre kvällar i rad 🙂 Naturligtvis lade vi nät på nätterna.

Från Nora viken fortsatte resan uppströms längs Ångermanälven.

Kaptenen gick två varv på brons andra sida:)

Återigen passerade vi Hemsö färjan på väg hem. Det gav mig en flashback till första gången jag åkte motorbåt här, och hur högt linan var från färjans drivning i början av 80-talet.

Dessa vatten känner jag väl till, jag har seglat och åkt motorbåt här längs Höga Kusten. Sommaren ’88, när Facit och jag planerade att förlova oss, skrev jag ”Höga Kusten” i annonsen, eftersom man aldrig vet exakt var man är när man seglar. Platsen blev Högbonden utanför Bönhamn 🙂

Tillbaka vid kajen, kaptenen tackar oss och vi honom i gengäld 🙂

16 svar till “Ute på tur aldrig sur.”

1. En härlig bildserie från en härlig dag! Något att minnas när snön ligger djup i vinter!
    Ha en fin onsdag Åke!

2. Härligt somrigt!
    Kul att se att du kommer ut på trevligheter trots den där foten.
    Har du något hopp om att allt snart skall vara klart när det gäller behandlingen av den?
    Varma hälsningar så här sista dagen i Juli.
    Barbro

• Tack så mycket Barbro! Jag anpassar mig mycket noga vad jag ska göra, och vad som ska hända typ. Foten blir bättre och bättre men jag tar inte ut någon seger ännu. Bakslag har jag haft nog av liksom. Det här vad jag klarade av, vi kom hem klockan 17:00 och därefter fick jag lägga mig att sova… jag vaknade 20:00. Mycket nya intryck 🙂

3. Vilken underbar båttur å vilken tur med vädret, det var er väl unt!
    Man blir bra sugen på att åka samma tur, det är fantastiskt vad man kan se från en båt som man inte kan från land å tänk att även du såg platser där du inte varit……ännu!

• Tack Christian! Ja båtturen är mycket trevlig. Det var en tiotal år sedan vi åkte, då bjöd vi med svärmor och min mor. Då fick vi inte se så mycket för det regnade hela turen. Maten är alltid bra 🙂 När jag fyllde 50 år bjöd arbetskamraterna (jag hade i huset jag beskrev) mig på samma resa, då var det en kvällstur. Jag har både seglat och åkt motorbåt i dessa farvatten men det dyker alltid upp något nytt, jag satt och tittade på vart man kunde göra nya strandhugg 🙂

4. Vilken mysig tripp! Det är något särskilt med att vara ute till havs. Ha en bra kväll!

• Tack LillaSyster 🙂 Ja trippen är mycket trevlig. Min tredje tur med Ådalen III. Förra gången regnade det och första gången vart jag firad av mina arbetskamrater på min 50 års dag, då var det samma tur men på kvällen i mörker som också är snyggt. .

5. En såååå fin bildserie från er utflykt och alla minnen som väcktes hos dig. En perfekt dag med härligt väder och god mat.
    Och din lillebror är en kopia av dig måste jag säga:-)

• Tack BP 🙂 Jo det var mycket minnen om ploppade upp, det där huset kröp jag på den trånga vinden och plockade ur expansionskärlet till pannan jag som var minst och smidigast av oss tre 🙂 Fy vad varmt det var och isolering kliar alltid 🙂 Den kvällen var det skönt att bada i havet 😉 Vi jobbade från klockan 06 till 20 varje kväll, kunde bli 21:00 också… vi åkte aldrig hem liksom. Jo någon helg kanske. Vädret på denna resa var perfekt, regnar och blåser det drar dom ned jalusier och startar infravärme, där vi satt på akterdäck. Jag såg någon tog filtar omkring sig men är man sjöman så är man… vädret rår man ju inte alltid på liksom. Jo lillebror och jag är rätt lika, vi är nog stöpt i samma form. Vi satt och påminde oss då vi cyklade hit upp en sommar och bodde på en camping med våra föräldrar… det måste varit typ kring 1980. Mor var den som var lite äventyrlig och det har man väl tagit sikte på 🙂

6. Härnösand är en stad som ofta smyger förbi ganska obemärkt. Kanske borde fördjupa mig mer i den. Vackra vyer och ett tillsynes underbart sommarväder.

7. Jo det är en fin stad att besöka, ett trafikljus och tåget stannar nära centrum, de gamla husen är bevarade och sjövägen måste få ett extra plus med öppningsbara broar eftersom kanalen går genom stan.

8. Det är så vackert längs Höga kusten. Har åkt där 2ggr,första gången som barn och sen i vuxen ålder. Nya bron har jag dessvärre inte åkt över. Men till Ulvön har jag varit – där e fint, via Bönhamn en sväng också.