Some image

Detta retar mig i trafiken… – Orsakullan undrar 8 oktober.

Nackas admin tog körkort en mycket snöig decemberdag 1977. Jag rattar snudd på 5000 mil i bil / år. Lite över 3500 är i tjänst. (en bil passerade 16.000 mil på mätaren under tre år)  Hur många mil totalt jag kört vet jag inte… men under ett år rattade jag lastbilar med lätt över 10.000 mil utmed Svea rikets vägar. Har inte orsakat några olyckor mer än att jag farit av vägen några gånger på grund av mycket snö, tre gånger totalt när jag satt däcken utanför vägen och skurit ned i diket. Bärgare två gånger och den sista gången gick jag hem och hämtade min traktor. Påpekar enkelt ut tre punkter jag retar mig på.

Bilister som måste köra om trotts att jag håller avstånd till framförvarande bil. I 99,9 % kör jag den tillåtna hastigheten, i lika många procent på farthållaren. Om två månader har jag haft körkortet i 45 år och har en bot på fortkörning. Dessutom kör jag på GPS:ens hasighet. Bilens mätare med däcken som sitter på nu visar 4 km för lite vid typ 80 km/h. Jag kan passera uppemot 40 fartkameror / dag utan att någon blixtrar. Jag har alltid avståndsbevakningen till framförvarande bil påkopplad.

Bilister som måste köra om när dubbelfilig går om till enkelfil. Man kan se utefter vägarna hur många mittenstaket just där är skadade varje dag. Lastbilschaufförerna är inte glada när de måste balansera med sina vikter uppemot 60 ton.

Pratandet i mobiltelefonen, jag ser dagligen folk som gör det. Några använder inte blinkers eller kör bara rakt ut. På en liten sträcka i Sundsvall denna vecka fick 15 st bot under en timme. Vid två tillfällen i sommar har det varit unga i a-traktorer som legat i sina 30 km och i stort sett kört mitt i vägen när jag kört om (en kille och en tjej)  Men annars är det medelålders både kvinnor och män som sitter med en lur vid örat.

Annat var det förr, som här när färjan kommer in till fastlandet från ön. Tycker det ser ut som att en bil åkte med. Resterande är ju cyklar. Kanske min morfar stod med i klungan med sin Crescent 28 tummare… Kortet har anor från 40 eller tidigt 50 tal.

 

Det är vad Orsakullan undrar i sin Bloggutmaning 8 oktober.

6 svar till “Detta retar mig i trafiken… – Orsakullan undrar 8 oktober.”

  1. Folk stressar för mycket i trafiken och många struntar i regler av ren lättja anser jag, det där med mobilen kommer många aldrig att ta till sig innan de får en bot för det.

    Måste vara en ”linfärja” där eller?
    En sådan hade vi förr mellan Hönö och Fotö i Göteborgs skärgård, väldigt speciellt tycker jag och fint.
    Men sedan byggde de en bro och utvecklingen av Fotö tog väl sin början. 😉

    Ha en fin kväll Åke,

    • Jag har noll koll på färjan, måste fråga någon gammal på ön som har mer koll. Här gick det färja fram till 1964 då bron stod klar, den fick vara Sveriges längsta till Ölandsbron byggdes (1972) Nu tror jag brom med sona 1042 meter ligger på åttonde plats… Bilister stressar i trafiken ja, och snart börjar halkan… snart åker vinterdäcken på här.

  2. Vilken härlig nostalgisk bild med linfärjan där!
    Nu har jag inte sådana tekniska finesser i min bil, men jag brukar hålla mig till hastighetsbegränsningarna, kanske följer jag ”strömmen” och ligger några kilometer över det tillåtna.
    Trodde det var förbjudet sedan några år att prata i mobilen när man kör. Har man hands free är det visst tillåtet. Vet inte om jag förstår det, för antingen koncentrerar jag mig på körningen eller på telefonsamtalet. Både och – det är jag för gammal för;-)

    • Tack BP! Hittade ett riktigt fint oskrivet vykort på tradera. Jo det är förbjudet att prata i telefon under bilkörning. Men alla har inte förstått det tydligen.

  3. Det måste vara det färjeläge där spårvagnen anslöt till färjorna fram tills dess att den linjen avvecklades 1952.

    • Jag har noll koll, vill minnas att första färjan kom till orten året 1913, och den sista färjan gick 1964 då bron stod klar. Under 80 talet har en färja sats in då bron behövdes repareras. I sommar har en annan färja fraktat lastbilar med urgrävning, det har varit sanering där ett av öns sågverk låg.

Lämna ett svar till BP Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *